Strona archiwalna


Nowy serwis dostępny jest pod adresem: https://us.edu.pl/student

facebook twitter instagram issuu linkedin research gate youtube ustv

Opis procedury rejestracyjnej

 

  1. Jak założyć uczelnianą organizację studencką/doktorancką?

ETAP I  - wizja

Uczelniana organizacja może zostać powołana do życia z inicjatywy studentów czy też doktorantów zainteresowanych wspólnym zagadnieniem i pomysłem. Ważne jest zapoznanie się z ofertą już działających organizacji. Jeśli cele i sfera działalności oraz nazwa istniejących kół naukowych i innych organizacji studenckich nie jest zbieżna
z nowopowstałą inicjatywą, to czas na założenie własnej organizacji.

ETAP II – opiekun i dziekan

Istotą powstania organizacji jest zebranie kilku osób zainteresowanych daną tematyka, czy dziedziną wiedzy a następnie zainteresowanie nią pracownika naukowego, który mógłby pełnić rolę opiekuna (obligatoryjne tylko dla kół naukowych). Najczęściej jest to nauczyciel akademicki zajmujący się zawodowo daną dziedziną wiedzy. Opiekun ma za zadanie pełnić rolę mentora, który będzie wspierał inicjatywę działalności poprzez udzielanie pomocy administracyjnej i dydaktycznej członkom, w szczególności: uczestnictwo w spotkaniach członków organizacji, poparcie działalności i inicjatyw na forum wydziału i uczelni, pomoc i doradztwo w ustalaniu programu i zakresu działalności.

Istotna jest też opinia dziekana wydziału, czy też dyrektora jednostki dydaktycznej na temat inicjatywy i powołania organizacji studenckiej.

ETAP III – regulamin

Regulamin uczelnianej organizacji studenckiej powinien określać:

  • nazwę organizacji, odróżniającą ją od innych,

  • teren działania i siedzibę,

  • cele i sposoby realizacji działalności,

  • sposób nabywania i utraty członkostwa, przyczyny utraty oraz prawa i obowiązki członków,

  • władze uczelnianej organizacji, tryb dokonywania ich wyboru, czas trwania kadencji oraz ich kompetencje,

  • sposób reprezentowania uczelnianej organizacji i warunki ważności jej uchwał,

  • zasady dokonywania zmian regulaminu,

  • sposób rozwiązania się uczelnianych organizacji studenckich.

    ETAP IV – rejestracja

    Rejestracji uczelnianej organizacji studenckiej dokonuje się na wniosek studentów lub doktorantów. W § 2 zarządzenia nr 6/2010 określone zostały zasady, które należy spełnić w celu zarejestrowania organizacji. Przede wszystkim trzeba pamiętać:

  • lista założycieli nie może liczyć mniej niż 10 członków,

  • regulamin organizacji studenckiej musi być zgodny z przepisami prawa i Statutem UŚ,

  • do wniosku należy załączyć oświadczenie nauczyciela akademickiego o zgodzie na sprawowanie opieki nad działalnością uczelnianej organizacji,

  • należy poinformować dziekana wydziału bądź dyrektora jednostki dydaktycznej
    o chęci założenia uczelnianej organizacji, podpis dziekana (podpis i pieczątka imienna na wniosku rejestracyjnym), będzie świadczył o wyrażeniu przez niego zgody na rejestrację organizacji.

 

  1. Wymagane dokumenty

  2. Miejsce składania dokumentów

Biuro Wsparcia Studentów w Centrum Obsługi Studentów: ul. Bankowa 12 (rektorat UŚ, pok. 127), 40-007 Katowice

Termin załatwienia sprawy:

Decyzja w sprawie rejestracji koła wydawana jest po rozpatrzeniu wniosku przez rektora, bez zbędnej zwłoki. O decyzji zawiadamia się na piśmie założycieli organizacji i dziekana wydziału.

 

  1. Podstawa prawna:

  2. Informacje uzupełniające:

  3. organizacje uczelniane podlegają rejestracji, z wyłączeniem organizacji działających na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. – Prawo o stowarzyszeniach; rejestr organizacji jest jawny,

  4. w razie rozwiązania się uczelnianej organizacji na podstawie własnej uchwały wykreślenie z rejestru odbywa się na pisemny wniosek jej władz,

  5. w przypadku, gdy organizacja nie działa przez okres 2 lat, wniosek o jej wyrejestrowanie może złożyć uczelniany lub wydziałowy organ samorządu studentów bądź doktorantów,

  6. uczelniane organizacje są zobowiązane do niezwłocznego informowania na piśmie Rektora, za pośrednictwem Biura Wsparcia Studentów o zmianach regulaminu oraz
    o zmianach w składzie zarządu, nie później niż w ciągu 14 dni od dokonania zmiany,

  7. uczelniane organizacje składają Rektorowi, za pośrednictwem Biura Wsparcia Studentów COS, sprawozdania merytoryczno-finansowe dwa razy w roku, do 20 stycznia i do 20 września.

 

 

 

 

 

 

 

Skróty

Copyright © 2001-2024
Uniwersytet Śląski w Katowicach
Wszelkie prawa zastrzeżone.